Als Chapter lead creative content ben ik verantwoordelijk voor alle communicatie en voor het fantastische merk WWF. Mijn team bestaat uit communicatiemanagers, content specialisten, persvoorlichters, de creatives in het studioteam en de medewerkers die onze sociale kanalen en magazines verzorgen. Samen zorgen we voor communicatie die aansluit bij de behoefte in de samenleving en die vertelt over ons merk. We vertellen over onze geweldige projecten rond biodiversiteit, wilde dieren, plastic afval, klimaat, bosherstel, food… En we proberen mensen te overtuigen om een financiële bijdrage te leveren aan deze projecten, hun gedrag aan te passen, of zelf in actie te komen.
“Natuurlijk heeft iedereen idealen en hart voor de natuur, maar mijn collega’s zijn ook allemaal specialisten in hun eigen vakgebied.”
WWF als werkgever
WWF is een prettige werkgever. Wat mij verraste toen ik hier kwam werken, is de professionele werkomgeving. Natuurlijk heeft iedereen idealen en hart voor de natuur, maar mijn collega’s zijn ook allemaal specialisten in hun eigen vakgebied. We werken met de nieuwste systemen, zo agile mogelijk. In kleine teams leveren we elke 2 weken mooie resultaten op. WWF doet niet onder voor commerciële bedrijven qua professionaliteit en accountability. We nemen beslissingen op basis van data, meten veel, leren van wat we doen en sturen daar steeds op bij. We voeren het werk zo veel mogelijk binnen de eigen organisatie uit. De werksfeer is vriendelijk en verbindend, maar ook serieus. We werken er elke dag hard aan om met onze eigen specialisten een zo groot mogelijke impact te maken.
“Het is allemaal niet alleen leuk; maar ook heel belangrijk!”
Impact en zingeving
En die impact maken we ook. Dat is één van de aspecten die werken bij WWF zo leuk maken. We gaan met alle partijen om tafel en werken ook samen met bedrijven. Zo kregen we bijvoorbeeld voor elkaar dat honderden reisorganisaties plastic smart zijn geworden. En samen met Armin van Buuren organiseren we grote events om geld op te halen. Het is allemaal niet alleen leuk; maar ook heel belangrijk! De zingeving is een ander mooi aspect aan het werk hier. Ik heb kleine kinderen, dus ik vind het belangrijk om ervoor te zorgen dat zij nog lang van onze mooie aarde kunnen genieten.
“Daardoor zijn we wereldwijd impactvol en belangrijk én heb ik altijd de mooiste verhalen op verjaardagen.”
Internationaal
Het internationale aspect van het werken hier is ook heel leuk. Nederland is een van grootste kantoren van WWF en we zijn een belangrijke steunpilaar van de wereldwijde organisatie. Daardoor zijn we wereldwijd impactvol en belangrijk én heb ik altijd de mooiste verhalen op verjaardagen. Over succesvolle projecten om plastic te verminderen in de Koraaldriehoek bijvoorbeeld, of over hoe we in twee weken tijd anderhalf miljoen ophaalden voor Australië tijdens de bosbranden daar.
Uitdagingen
De grootste uitdaging in mijn werk is het maken van strategische keuzes: er is zo veel te vertellen! We zorgen voor een goede communicatiestrategie en een story line. Wat we communiceren moet relevant zijn en moet vanuit customer journey geoptimaliseerd worden. Mensen krijgen veel communicatie vanuit WWF te zien en wij zorgen ervoor dat al die content op het juiste moment en in de juiste context zichtbaar is, zodat hij ook impact maakt. De tweede uitdaging is om dit alles zo efficiënt mogelijk te doen, en tegen zo laag mogelijke kosten. We willen immers zo weinig mogelijk geld uitgeven aan communicatie. Door goede contacten te onderhouden met mediapartijen kunnen we bijvoorbeeld rekenen op gratis zendtijd en gratis advertentieruimte. Aan ons de taak om die ruimte snel te kunnen vullen, met actuele en relevante info.
“Sinds ik bij WWF werk heb ik veel duidelijker in beeld wat de pijnpunten zijn én welk effect je kunt bereiken.”
Duurzame keuzes
Ik was altijd al wel met duurzaamheid bezig, maar sinds ik bij WWF werk heb ik veel duidelijker in beeld wat de pijnpunten zijn én welk effect je kunt bereiken. Ik eet geen vlees meer en let erg op het verminderen van plastic afval. Met een paar eenvoudige ingrepen kun je al zo veel bereiken. We halen fruit nu bijvoorbeeld op de markt. Dat scheelt in verpakking, is goedkoper én leuker. Ik scheer me weer met een gewoon mes in plaats van wegwerpmesjes en we gebruiken een stuk zeep in plaats van zeepflessen en -pompjes. Autorijden doen we zoveel mogelijk elektrisch. De grootste uitdaging zit ‘m in het vliegen. We maken nu nog om het jaar een grote vliegreis, maar gaan geen weekendjes meer weg met het vliegtuig.
Meer verhalen
Lees ook de andere verhalen van WWF-medewerkers.