Als marketeer bij WWF ben ik onderdeel van de afdeling Engagement en verantwoordelijk voor de werving en het behoud van onze donateurs. Ik richt mij specifiek op de donateurs die qua bijdrage vallen in het middensegment. Dit is een bijzonder loyale, vrijgevige en geïnteresseerde groep mensen. Ik hou hen op de hoogte van wat er gebeurt in het veld en leg uit waar hun geld aan wordt besteed. Vaak geef ik updates per e-mail, soms organiseren we voor deze groep een event. Wij stimuleren onze achterban om af en toe een extra gift te geven voor een specifiek project, of om via het vastleggen van een periodieke schenking te profiteren van belastingvoordeel.
Passie en motivatie
Mijn collega’s bij WWF zijn erg gepassioneerd en zien overal kansen en mogelijkheden. Ik geniet van de verhalen van onze natuurbeschermers, over hun werk in het veld. Horen wat het geld, dat ik vanuit mijn rol ophaal, oplevert voor de natuur werkt ontzettend motiverend! We zijn met z’n allen een mooie mix van mensen: er zijn marketeers die hun hele carrière al in de non-profit branche werken, maar ook mensen die (net zoals ik) eerst voor commerciële organisaties of bureaus hebben gewerkt. Iedereen brengt nieuwe kennis in de organisatie en kan zich door anderen laten inspireren. Daarnaast werk ik vaak samen met mensen vanuit andere disciplines, zoals data-analisten, designers, IT en online experts. Erg leuk en leerzaam!
“Horen wat het geld, dat ik vanuit mijn rol ophaal, oplevert voor de natuur werkt ontzettend motiverend!”
Uitdaging
Mijn werk is erg afwisselend, geen week is hetzelfde. Dat zorgt ervoor dat ik elke week nieuwe dingen leer en mezelf continu blijf ontwikkelen. De grootste uitdaging in mijn eigen functie is het zorgen voor een goede balans tussen geven en vragen; dus tussen het geld dat mensen geven en wat ze van ons terugkrijgen in de vorm van updates uit het veld, bijeenkomsten en andere vormen van contact. Ik wil zo goed mogelijk inspelen op de behoeftes van mijn doelgroep, maar ik kan de donateurs natuurlijk niet overladen met informatie. Ik maak heel bewust keuzes in wat ik wel en niet doe. En dat is het lastigste aan werken bij WWF: eigenlijk kan je niet kiezen tussen het werven voor beschermen van tijgers of het voorkomen van ontbossing, want het is beide ontzettend belangrijk!
“Geen week is hetzelfde. Dat zorgt ervoor dat ik elke week nieuwe dingen leer en mezelf continu blijf ontwikkelen.”
Bij WWF is er veel aandacht voor je persoonlijke groei en ontwikkeling. Dat heeft me echt positief verrast. Sinds ik hier werk ben ik bovendien veel bewuster bezig met mijn eigen duurzame keuzes.
Ik eet bijna nooit vlees of vis meer en experimenteer volop met vega gerechten. Zuivel vervang ik zoveel mogelijk door plantaardige alternatieven, ik koop veel minder en probeer zo min mogelijk online te bestellen. Bij kleding let ik op waar het van gemaakt is en ik koop liever vintage of tweedehands dan nieuw. Kleding die ik niet meer draag doneer, verkoop of ruil ik. En uiteraard scheid ik zoveel mogelijk afval, neem ik een tas mee naar de supermarkt, probeer ik de droger niet te vaak te gebruiken en neem ik zo min mogelijk de auto. Zo probeer ik op ieder aspect telkens een stukje duurzamer te worden.
“Bij WWF is er veel aandacht voor je persoonlijke groei en ontwikkeling. Dat heeft me echt positief verrast.”
Meer verhalen
Lees ook de andere verhalen van WWF-medewerkers.